Nortransport

Med kompetanse i alle ledd vil vi gi våre kunder effektive transport- og logistikkløsninger av høy kvalitet.

  • Startside
  • Produkter og tjenester
    • Landbruk
    • Tipp og anlegg
    • Gods innland
    • Renovasjon og miljø
    • Import/Eksport
    • Kundespesifikke løsninger
  • For transportører
  • Nyheter
  • Lenker
  • Om oss
    • Historien
    • Dokumenter
    • Avdelinger
    • Ansatte
    • Kvalitet og miljø
    • Våre verdier
    • Drivstofftillegg
  • Ansatte
  • Kundeportal
  • Reklamasjon
  • Etiske retningslinjer

Reklamasjoner ved skader og avvik

Alle reklamasjonssaker blir behandlet i henhold til NSAB 2015
Tap, skade eller manko som er synlig ved mottagelse av godset, skal reklameres umiddelbart når godset tas imot.

Hvem skal stille kravet?

Erstatningskravet må rettes til Nortransport av vår oppdragsgiver. Har du ikke bestilt transport direkte av Nortransport, må du ta kontakt med din leverandør – som igjen vil rette kravet mot Nortransport.

Hvordan blir saken behandlet?

Du mottar en bekreftelse på at reklamasjonen er mottatt.

  • Blir kravet akseptert vil du informeres skriftlig og du kan sende oss faktura på beløpet som er godkjent. Merk at reklamasjoner skal faktureres uten mva.
  • Blir kravet avvist vil du motta en skriftlig begrunnelse. Innsigelse på avslaget må rettes oss skriftlig.
Begrensing av erstatningsbeløp

Alle reklamasjonssaker blir behandlet i henhold til NSAB 2015. Det betyr at krav kan bli avkortet på grunn av følgende forhold:

  • SDR/vektbegrensning.  Ifølge NSAB kan transportørs rettslige erstatningsansvar begrenses til ulike SDR enheter. Èn SDR pr november 2018 er ca kr 11.61. Skader oppstått på innenriks fraktbrev reguleres av Lov om Vegfraktavtaler og erstattes med maks 17 SDR pr kg bruttovekt for den del som har gått tapt. For internasjonal befordring og rene lagringsoppdrag er begrensningen 8,33 SDR pr kg.
  • Forsinkelse: Vårt ansvar ved forsinkelse er i utgangspunktet begrenset til det avtalte fraktbeløpet for dette spesifikke transportoppdraget. Hvis det er inngått skriftlig avtale om tidsløfte for levering, og godset blir forsinket i forhold til dette, kan transportør bli erstatningspliktig for større beløp enn fraktbeløpet, dog begrenset til det beløpet som er inntatt i fraktbrevet.
  • Det er verdiforringelsen av godset vi kan bli erstatningspliktige for.  Et erstatningsbeløp kan blir avkortet om det viser seg at godset har en restverdi. Vi gjør oppmerksom på at reklamanten har plikt til å begrense enhver skade, og må nyttiggjøre de restverdier som fortsatt eksisterer for godset man krever erstatning for. Det er også reklamantens plikt å dokumentere skadens omfang.
  • Skader som oppstår på grunn av avsenders eller mottakers egen håndtering av godset, mangelfull emballering, mangelfull merking, feilaktige instrukser eller godsets egen beskaffenhet, vil bli avvist.
Mottakers ansvar
  • Mottaker er pliktig til å besiktige godset og påse at det er levert i god stand, og at antallet er riktig før det signeres for mottak
  • Ved skade eller manko skal dette anmerkes i app eller på fraktbrev
  • Ved skjult skade, som oppdages først etter at emballasjen er tatt av, må det umiddelbart sendes et skriftlig varsel, senest innen 7 dager etter utlevering.
Force majeure

Vi er ikke være erstatningsansvarlige for skader som forårsaker av såkalt force majeure.

VIKTIG:
Dokumentasjon kan ettersendes. Det viktigste er at du får varslet oss.

 

Skjema


    Skade eller manko som skal varsles?
    SkadeMankoAnnet

    Ordre, fraktbrev, sendings eller IO nummer

    Beløp på krav

    Kort beskrivelse av hendelse






    Ved å sende inn dette skjema, samtykker jeg til at opplysningene som jeg oppgir blir lagret hos Nortransport. Nortransport kan benytte kontaktinformasjonen som jeg oppgir for videre korrespondanse i saken.

    Skriv inn koden i tekstfeltet
    captcha

    Nortransport AS

    Hansrudvegen 8
    Postboks 194
    2336 Stange

    Kontakt oss

      Kunde- og bookingportal
      62 58 86 00
      firmapost@nortransport.no

    Nortransport AS

    Hansrudvegen 8
    Postboks 194
    2336 Stange

    Kontakt oss

      Kunde- og bookingportal
      62 58 86 00
      firmapost@nortransport.no

    Følg oss

    • Facebook
    • Startside
    • Produkter og tjenester
    • For transportører
    • Nyheter
    • Lenker
    • Om oss
    • Ansatte
    • Kundeportal
    • Reklamasjon
    • Etiske retningslinjer

    Nortransport AS © 2023 · Designet og utviklet av Hamar Media
    Les om cookies og vår personvernserklæring her.