1. Om personverndokumentet
Dette dokumentet skal bidra til at vi etterlever lov om personopplysninger fra 1.juli 2018. Dokumentet skal også bidra til å påvise at vår behandling av personopplysninger er i samsvar med loven.
2. Ansvar for behandling av personopplysninger hos oss
Nortransport er ansvarlig for personopplysninger vi behandler, for eksempel om egne ansatte, kontaktpersoner hos kunder og leverandører, privatkunder og andre forretningsforbindelser. Bedriften har ansvaret for å overholde de pliktene som følger av reglene om personopplysninger.
Det daglige behandlingsansvaret har Daglig leder.
3. Grunnkrav for behandling av personopplysninger
Loven stiller opp seks grunnlag som gjelder for all behandling av alle personopplysninger. Vi skal sørge for at personopplysninger skal:
1) behandles på en lovlig, rettferdig og gjennomsiktig måte med hensyn til den registrerte («lovlighet, rettferdighet og gjennomsiktighet»).
2) samles inn for spesifikke, uttrykkelig angitte og berettigede formål og ikke viderebehandles på en måte som er uforenlig med disse formålene («formålsbegrensning»).
3) være adekvate, relevante og begrenset til det som er nødvendig for formålene de behandles for («dataminimering»).
4) være korrekte og om nødvendig oppdaterte; det må treffes ethvert rimelig tiltak for å sikre at personopplysninger som er uriktige med hensyn til formålene de behandles for, uten opphold slettes eller korrigeres («riktighet»).
5) lagres slik at det ikke er mulig å identifisere de registrerte i lengre perioder enn det som er nødvendig for formålene som personopplysningene behandles for («lagringsbegrensning»).
6) behandles på en måte som sikrer tilstrekkelig sikkerhet for personopplysningene, herunder vern mot uautorisert eller ulovlig behandling og mot utilsiktet tap, ødeleggelse eller skade, ved bruk av egnede tekniske eller organisatoriske tiltak («integritet og fortrolighet»).
Hvis personopplysninger brukes til andre formål enn de er samlet inn for, se punkt 2 ovenfor, skal vi alltid vurdere om det nye eller endrede formålet er forenlig med det opprinnelige. Vi skal da ta hensyn til de faktorene som fremgår av personvernforordningen artikkel 6 nr. 4.
4. Grunnlag for å behandle personopplysninger
4.1 Behandlingsgrunnlag
Vi skal ha minst ett av følgende grunnlag for all behandling av personopplysninger
1) Den registrerte har gitt samtykke til behandling av sine personopplysninger for ett eller flere spesifikke formål.
2) Oppfylle avtale med den registrerte
3) Oppfylle en rettslig forpliktelse (dvs. pålegges en plikt etter lov)
4) Verne fysisk persons vitale interesser
5) Utføre oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet eller det foreligger en berettiget interesse for behandlingen hvor ikke personverninteressene til den registrerte går foran (interesseavveining).
4.2 Jobbsøkere
Behandlingen av personopplysninger er basert på interesseavveining. Vi har behov for å bruke opplysninger for å vurdere søknader jobbsøkere sender oss. Dette er en berettiget interesse. Det er ikke mulig å vurdere en søknad uten å behandle personopplysninger. Behandling er derfor nødvendig.
Vi ber de som vil søke jobb hos oss om å sende oss minst opplysninger om navn, utdanning, arbeidserfaring, referansepersoner mv (CV). Jobbsøkere vil ofte gi ytterligere personopplysninger de regner som relevante for vurderingen av søknaden, for eksempel om kontaktinformasjon, familieforhold og interesser, i tillegg. I intervjuer stiller vi spørsmål for å avgjøre om jobbsøkeren passer til stillingen. I noen tilfeller kan vi bruke tester eller spørsmålsskjemaer for dette formålet. Hvis det blir aktuelt å ansette jobbsøkeren vil vi kunne be om ytterligere informasjon samt om dokumentasjon for opplysninger vi allerede har fått. Det er frivillig å gi oss opplysninger.
Vi bruker ikke opplysningene til noe annet enn å vurdere søknaden. Vi gir ikke opplysningene til noen andre. Vi kan beholde opplysninger fra jobbsøkere i seks måneder, i tilfelle jobbsøkere skulle mene at deres rettigheter ikke er oppfylt.
Vi mener at den berettigede interessen går foran jobbsøkerens interesser.
4.3 Kontaktpersoner hos leverandører
Behandlingen av personopplysninger er basert på interesseavveining. Vi har behov for å holde kontakt med våre leverandører for å følge opp blant annet tilbud, bestillinger og leveranser. Dette er en berettiget interesse. Den kontakten blir effektiv bare ved å kontakte enkeltpersoner direkte. Behandling er derfor nødvendig.
Behandlingen skjer overfor kontaktpersonens arbeidsgiver, som ønsker å være leverandør hos oss. I tillegg til navn behandler vi kontaktopplysninger, som telefonnummer, epostadresse og arbeidsgiver, som alle er knyttet først og fremst til kontaktpersonens arbeidsforhold og ikke til kontaktpersonens privatliv. Omfanget av opplysningene er svært begrenset. Behandlingen av opplysningene er knyttet til leverandørens næringsvirksomhet og ikke til kontaktpersonens privatliv. Vår behandling av personopplysningene er klart påregnelig for kontaktpersonen.
Vi mener at den berettigede interessen går foran kontaktpersonens interesser.
4.4 Kontaktpersoner hos bedriftskunder
Behandlingen av personopplysninger er basert på interesseavveining. Vi har behov for å holde kontakt med våre bedriftskunder for å følge opp tilbud, bestillinger og leveranser. Dette er en berettiget interesse. Den kontakten blir effektiv bare ved å kontakte enkeltpersoner direkte. Behandling er derfor nødvendig.
Behandlingen skjer overfor kontaktpersonens arbeidsgiver, som er kunde hos oss. I tillegg til navn behandler vi alminnelige opplysninger, som telefonnummer, epostadresse og arbeidsgiver, som alle er knyttet først og fremst til kontaktpersonens arbeidsforhold. Omfanget av opplysningene er derfor begrenset. Behandlingen av opplysningene er knyttet til leverandørens næringsvirksomhet og ikke til kontaktpersonens privatliv. Når det er påkrevet med samtykke etter markedsføringsloven, vil kontaktpersonen dessuten ha gitt samtykke før vi sender eposter med markedsføring. Vår behandling av personopplysningene er klart påregnelig for kontaktpersonen.
Vi mener at den berettigede interessen går foran kontaktpersonens interesser.
5. Grunnlag for behandling av sensitive personopplysninger
Ved behandling av sensitive personopplysninger skal vi sørge for å ha korrekt behandlingsgrunnlag.
6. Registrertes rettigheter
Vi skal besvare henvendelser fra registrerte innen 30 dager. Mottar vi slike henvendelser, skal de sendes til Daglig leder.
7. Sletting av personopplysninger
Vi skal slette personopplysninger uten ugrunnet opphold når de ikke lenger er «nødvendig» for formålet som de ble samlet inn eller behandlet for. Minst 1 gang i året skal vi gjennomgå dette.
7.1 Kontaktpersoner hos leverandører og kunder
Vi skal slette opplysningene når vi blir kjent med at kontaktpersonen har sluttet hos leverandøren eller kunden, eller at leverandøren eller kunden har utpekt en ny kontaktperson. Det samme gjelder når leverandør- eller kundeforholdet er opphørt.
Vi kan likevel lagre opplysningene for en lengre periode hvis vi mener det kan bli nødvendig med dokumentasjon av den kontakten vi har hatt med leverandøren eller kunden. Det kan gjelde for eksempel spørsmål om rettigheter eller forpliktelser i avtaleforholdet med leverandøren eller kunden. Også lovgivningen kan stille krav til lengre oppbevaringstid.
8. Personvernombud
Vi har vurdert om personvernforordningen krever at vår bedrift skal ha personvernombud, og konkludert med at vår bedrift ikke er underlagt krav om å ha personvernombud.
9. Alminnelig risikovurdering
Vi skal kontinuerlig risikovurdere behandlingen av personopplysninger, slik at vi er i stand til å identifisere og definere hvilke sikkerhetstiltak vi skal gjennomføre.
10. Informasjonssikkerhet
Vi skal etter loven treffe passende tekniske og organisatoriske tiltak for å oppnå et sikkerhetsnivå som svarer til risikoen knyttet til vår behandling av personopplysninger. På denne bakgrunn har vi gjennomført disse tiltakene:
1) Det er utpekt en person hos oss med særlig oppgave å påse sikkerheten: IT-sjef
2) Uvedkommende skal hindres tilgang til personopplysningene eller utstyr disse er lagret på.
3) Det skal sikres at virksomhetens nettverk er beskyttet mot inntrengning fra eksterne nettverk
med brannmur som kun slipper gjennom nødvendig datatrafikk.
4) Det skal sikres at virksomhetenes nettverk er beskyttet mot uvedkommendes bruk,
eksempelvis ved sikring av trådløst nettverk.
5) Ekstra tiltak er iverksatt for spesielt beskyttelsesverdige opplysninger som for eksempel
sykemeldinger, opplysninger rundt tilrettelegging av arbeidsplassen, vurderinger av den
ansatte, merknader og advarsler.
11. Avvik, analyse av avvik og tiltak for å rette opp i dem
Vi må påse at behandlingen av personopplysninger følger reglene i personopplysningsloven og rutinene i dette dokumentet. Er det ikke tilfellet, må vi finne ut hvordan vi kan øke etterlevelsen. Vi skal dokumentere skriftlig både hvilke avvik vi har funnet og hva vi har gjort for å rette dem opp.
12. Kjøp av IT-tjenester – databehandleravtaler
Vanligvis vil vi opptre som behandlingsansvarlig når virksomheten kjøper IT-tjenester fra en tjenesteleverandør. Vi har da fortsatt ansvaret for at personvernlovgivningen blir etterlevd ved kjøp av IT-tjenester, for eksempel HR-løsninger eller kundedatabaser/CRM.
Før vi kjøper IT-tjenester skal vi derfor blant annet vurdere om leverandøren tilfredsstiller de kravene til sikkerhet som personopplysningsloven krever (artikkel 32). Seriøse leverandører vil ofte kunne dokumentere at de oppfyller kravene. Vi må også sørge for å inngå en databehandleravtale som regulerer hvordan databehandleren skal håndtere personopplysningene den mottar fra og behandler på vegne av oss. Leverandører vil ofte ha egne avtaler som oppfyller kravene i regelverket.
Dersom tjenesteleverandøren skal overføre personopplysninger til land utenfor EU/EØS, må det foreligge et lovlig grunnlag for dette.
13. Brudd på personopplysningssikkerheten
«Brudd på personopplysningssikkerheten» betyr brudd som fører til utilsiktet eller ulovlig tilintetgjøring, tap, endring, ulovlig spredning av eller tilgang til personopplysninger som vi behandler.
Ved visse brudd på personopplysningssikkerheten skal vi varsle Datatilsynet og av og til også den registrerte. Varsling til Datatilsynet skal skje med én gang, og senest 72 timer etter at vi ble kjent med bruddet. Det er ikke nødvendig å varsle Datatilsynet hvis det er lite trolig at bruddet på personopplysningssikkerheten vil føre med seg risiko for enkeltpersoners rettigheter.
Vi har plikt til å varsle den registrerte dersom det er trolig at bruddet på personopplysningssikkerheten vil medføre høy risiko for enkeltpersonenes rettigheter og friheter. Vi mener at vår behandling av personopplysninger bare helt unntaksvis kan føre til slik risiko.
Vi skal dokumentere eventuelle brudd på personopplysningssikkerheten. Dette gjør vi ved å beskrive de faktiske forholdene rundt bruddet. I tillegg skal vi beskrive virkningene av bruddet og hvilke tiltak som er truffet for å avhjelpe bruddet. Denne dokumentasjonen skal gjøre det mulig for Datatilsynet å kontrollere at virksomheten har etterlevd kravene i loven.
14. Vurdering av personvernkonsekvenser og forhåndskonsultering med Datatilsynet
Vi skal utrede personvernkonsekvensene når den krever en behandling av personopplysninger som sannsynligvis vil utgjøre høy risiko for personers rettigheter, som retten til personvern. I vurderingen om det er nødvendig med en slik utredning, skal vi ta hensyn til arten, omfanget, sammenhengen og formålet med behandlingen.
Vi skal sette oss inn i de særlige reglene som gjelder, blant annet om at Datatilsynet eventuelt skal involveres i forhåndsdrøftelser.